Tips and Tricks: How to animate the initial speed and angular velocities for objects

Hi everyone!

We know we can set an initial or angular speed for dynamics objects in RealFlow, but we can’t animate directly these parameters on time. So, the only way to animate these parameters is using scripting. If we animate the initial velocities for objects will allows us good effects like explosions, objects which are getting breaking in the air, for example.  In order to do this effect:

1- We’ll need to load the objects as SD and not as Multibody. It is due to the Multibody won’t change its pivot point position so it will be always in the same point.

2- Once the SD is loaded, we’ll open the BatchScript (F10) and paste this script.

Click here to download the script.

3- This line,  scene.simulateStep(), will simulate the scene directly from the BatchScript allowing us to change the initial velocities for the objects. So, we’ll nee to run the script from the Script menu and Run option in the BatchScript window. You can’t stop the simulation once the last frame is simulated, so you’ll need to hit the ESC key to cancel the simulation. If you don’t cancel the simulation, only the last frame will be overwritten.

Below you have some video examples controlling this effect.

Running without scripting

Running with scripting

Controlling several objects with scripting

luisM.

6 comments

  1. Hola luis, lo primero decirte que gracias a tu web he descubierto muchisimas cosas, y te estoy muy agradecido.
    Mi pregunta es la siguiente:
    Cuando hago un morph mediante scripting como puedo decirles a las particulas que se distribuyan a lo largo de toda la geometria, ya que consigo mediante scripting que las particulas vayan de un emisor a un objeto, pero todas se quedan en el mismo punto.
    Un saludo y gracias de antemano

    1. Hola😉

      Gracias por tus palabras y gracias a vosotros.

      Una pregunta. ¿Por que quieres hacer un morph por scripting cuando hay un demonio que lo hace?.

      One question, Why do you want to do a morph by scripting when there is a daemon to do that?

      saludos;)

      luisM.

  2. Hola luis muchas gracias por contestarme, pues estamos intentando hacer un script para hacer un morph,mas que nada para intentar comprender el comportamiento de las particulas, la unica manera que hemos encontrado para hacer que unas particulas vayan de un emisor a un objeto es haciendo un normalize de los vectores, pero el problema es que nos hace un efecto ping-pong, las particulas van y vuelven desde el emisor al objeto. Podrias decirme si hay alguna manera para transladar las particulas de un emisor a un objeto y hacer que se distribuyan por todas las caras sin que luego vuelvan al emisor?
    Un saludo

    1. Hola,

      Desconozco como tienes hecho el script, pero una idea podria ser recorrer todas las caras del objeto y comprobar si por esa cara ya han pasado las particulas, si ha sido ocupada pues las particulas continuaran alrededor de las otras caras. Si tienes el script por ahi lepuedo echar un ojo.

      I don’t know how your script is working but, an idea for it might be to do a loop for all object’s faces and checking out if the faces have been there. If the face has been occupied the particles will go ahead.

      luisM.

  3. Hola, Luis.
    Muchas gracias por tus tutoriales.
    En este caso, creo que se te ha borrado el archivito del dropbox.
    Gracias.

    1. Hola Santiago,

      Gracias por decirmelo. Si, seguramente se ha borrado ya que el otro dia dropbox me jugo una mala pasada y desaparecieron archivos. Si encuentras mas, por favor, dimelo.😉

      Thank you for telling me. Yeah, dropbox removed a few files the other day. If you find some missing file more, please, let me know.

      luisM.

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