Tips&Tricks: How to accelerate the foam simulation

Hi all,

A very useful trick from my colleague Gustavo. If you are going to add foam in your scene and you wanna accelerate the simulation for it, once you have simulated the splash or wet (or both) emitters and you want to generate the foam from them, put the splash and wet emitters in cache mode and then set the Min substeps and Maxsubteps to 1. The foam particles won’t explode because they consider the position of the main fluid when colliding the splash or wet particles to be placed and the simulation will be very fast.

Accelerate foam

luisM.

20 comments

  1. Thanks for the tip, really useful! Can you help me with another question, I’m currently simulating splashes for a waterfall, and the particle count is about 160 000, but simulation times with 1-90 substeps don’t suit my tight deadline. So my question is if the simulation will become unstable if I lower the max. substeps to something like 20-30 ? No time to test so a shot in the dark with this question. Thanks in advance

    1. Hi,

      Keep in mind that it is a waterfall, the explosions could be natural depending of the explosion, of course🙂. Anyway, try to check out the collision distance for the objects where the splash is colliding. It is a first symptom when the splashes are slow. That parameter should be between 0.01 or 0.03.

      luisM.

  2. Hey Luis! Thanks for providing this useful information to us, i appreciate it!🙂 I have a small question, i have simulated a few hundred frames with GridFluidDomain, and set it to Cache. Whenever i sim the GridFluidSplash, it doesn’t seem to sim the same way on the same frame from the cached GridFluidDomain. Typically i have to start the splash sim from the beginning, and cannot continue from the last frame i have spit out, it gives my a totally different particle count & look. What am i doing wrong?😦

    1. Hi William🙂,

      Are you doing a reset before simulating?. I advice you to put the initial frame where you want to start the simulation (it is the left field close to the frame 0 of the timeline) and doing reset, the simulation will be reset until that frame loading the previous cache. Try to simulate now from that frame.

      luisM.

  3. Hola Luis, que tal? estoy en un proyecto en el cual, necesito hacer un corredor donde fluye una gran cantidad de agua, el problema es que la simulacion se vuelve inestable y los splashs derrepente explotan, hace semanas q estoy probando y no lo puedo solucionar, estoy casi seguro q es un problema con los substeps pero no puedo conseguir una simulacion estable, tienes algun consejo??

    1. Hola Juan,

      Si el splash explota es seguro un problema con los substeps. ¿Que substeps tienes puestos?. Por defecto son Min 1 y Max 333. Si tienes un valor Max mas bajo la simulacion podria estar explotando. Si lo tienes asi, prueba a porner un valor mas alto para el Min, como 10. Con estos te aseguras que siempre, como minimo haga 10 substeps por frame. Por curiosidad, ¿tienes un objeto moviendose muy rapido?.

      If the splash is exploding, the problem will be you have a low value for the substeps. What substeps do you have in your scene?. By default they are, Min 1 and Max 333. If they are with these values, try to increase the Min value to 10. Increasing the Min value, you will ensure that the simulation, as minimum, will be 10 substeps per frame. Just for curiosity, do you have an object with a fast movement?

      I hope it helps.

      luisM.

  4. Hola Luis , desde ya muchisimas gracias por la rapida respuesta, te cuento solo tengo una silla y una mesa q se mueven con el impacto del fluido pero nada muy violento.
    ya probe subiendole los substeps un poco, llege a ponerle 300 de min y 433 de max, pero no hay caso, seguia explotando, ayer decidi ignorar los avisos de real flow que te dicen q disminuyas la cantidad de substeps y llevar todo al extremo y ponerle 1000 de min y 2000 de max, y por ahora van 62 cuadros y no exploto nada, mi duda es q si hay limite para los substepss.
    Muchas gracias!

    1. Hola Juan,

      Esos subststeps son exagerados. La simulacion tardara mucho con esa cantidad de substeps porque necesitara al menos 1000 pasos para resolver cada frame. Estaria bien poder ver un pantallazo. ¿Tienes una escala muy grande o muy pequeña?

      The substeps you put in your scenere are excessive. The simulation will take long time to simulate due to it needs at least 1000 steps to work out. Do you have a very big or small scale in your scene?

      Un saludo.

      luisM.

  5. Hola luis nuevamente gracias. la escala de la escena es a escala real de lo q seria un pasillo, unos 10 metros por 2 de alto aprox. la simluacion se tomo su tiempo, pero no exploto. estaria bueno enviarte un pantallazo pero nose porque medio podria hacerlo.
    desde ya muchas gracias
    Juan

    1. Hola Juan,

      Puedes mandarlo asociando la imagen a Imageshack o similar, o si tienes un Dropbox la subes e indicas el link.

      You can send it by ImageShack or similar or by using dropbox.

      luisM.😉

  6. Hola Luis, muchisimas gracias por tus consejos, ya logre solucionar el problema y consegui una simulacion estable y realista, lo ultimo q me faltaria seria agregar Mist, el unico problema q tengo es q todavia no he comprado el renderkit, los splashes los voy a renderear con krakatoa. pero nose como renderear el mist, escuche que se puede hacer algo con FumeFX, busque por la web la manera pero no eh podido encontrar la forma de levantar los .mtc.
    Muchasimas por la ayuda y un saludo desde la Argentina.
    Juan.

    1. Hola Juan,

      Desafortunadamente no hay una manera de convertir los ficheros mtc en otro formato para que lo puedas usar con fumeFx. Puede haber una manera ahora que lo pienso. Voy a echarle un ojo y te comento.

      Unfortunately there is not way to convert mtc file in another format so you can use them with fumefx. Maybe there is a way to do it. I’m going to take a lookt this and I’ll let you know

      luisM.

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